blog Fit By Focha | Catering dietetyczny Kraków

2017-03-17

Śniadanie przed czy po treningu? Pytania, które powinieneś sobie zadać

  • zdrowe śniadanie
  • trening
  • catering dietetyczny
  • zdrowe odżywianie
  • jedzenie bez chemii

Jeżeli ćwiczysz z rana i zastanawiasz się, kiedy powinieneś zjeść pierwszy posiłek, oto kilka pytań, które ułatwią Ci rozwiązanie tego problemu.

1. Jaki jest Twój cel treningowy?

To jest podstawowe pytanie, które należy sobie zadać przed wyborem treningu oraz przed zdecydowaniem się na konkretny sposób żywienia. Nasze decyzje muszą być spójne i konsekwentne. Redukcja tkanki tłuszczowej, rozbudowa masy mięśniowej czy poprawa ogólnej kondycji wymagają od nas wprowadzenia innych nawyków.

2. Jaką formę treningu praktykujesz?

Każdy z nas inaczej rozumie poranny trening. Dla jednej osoby będą to intensywne ćwiczenia siłowe, dla innej energiczny spacer. W jaki sposób ćwiczysz? Czy jest to trening techniczny, areobowy czy siłowy? Trzeba pamiętać, że po nocy nasz organizm nie posiada już zapasów energii. Jeśli nie zjesz śniadania przed intensywnym treningiem, organizm nie będzie miał siły do ćwiczeń, w efekcie czego spalisz mniej kalorii niż po śniadaniu. Możesz być ospały i zmęczony. Nawet jeżeli Twoim głównym celem jest spalanie tkanki tłuszczowej, paradoksalnie dobrym rozwiązaniem może okazać się spożycie śniadania przed treningiem.

3. O której godzinie trenujesz?

Kolejnym ważnym pytaniem jest, po ilu godzinach po przebudzeniu trenujesz? Jest duża różnica, czy trenujesz na czczo od razu po przebudzeniu czy nie jesz przez kilka godzin po to, by z pustym żołądkiem pobiec na siłownię. Przyjęło się, że optymalną porą posiłku są ok. 2 godziny przed planowanym wysiłkiem.

4. Jak długo i jak intensywnie ćwiczysz?

Lekki i krótkotrwały wysiłek bez śniadania może przynieść dużo korzyści. Inaczej w przypadku długotrwałego treningu.

Jeżeli to możliwe - jedz śniadanie przed treningiem. Najlepiej śniadanie złożone z dużej ilości białka i węglowodanów - poczujesz przypływ energii, ale nie będziesz czuł się ociężały, senny i ciężki. W innym wypadku pomyśl o odpowiednio zbilansowanej kolacji. Obserwuj swój organizm. Dietę i treningi dostosuj do jego indywidualnych potrzeb, a wtedy realizacja każdego celu będzie łatwiejsza.



Wpis powstał we współpracy z trenerem personalnym Sebastianem Krawczykiem