2017-03-23

5 najczęstszych błędów, które popełniamy, przechodząc na nową dietę

  • zdrowe odżywianie
  • jedzenie bez chemii
  • nowa dieta
  • catering dietetyczny
  • fit

Podstawą zdrowej diety jest odnalezienie takiego codziennego sposobu żywienia, który ze względu na odpowiednie zbilansowanie wartości odżywczych nie będzie wymagał podejmowania wielkich zmian.

1. Myślisz o diecie jako o tymczasowym sposobie odżywiania

Dieta często rozumiana jest jako rodzaj tymczasowych wyrzeczeń, po którym to następuje powrót do "normalnego" sposobu odżywiania. Nic dziwnego, że krótkotrwałe i drastyczne zmiany nie przynoszą oczekiwanych efektów. Jak w wielu innych aspektach życia kluczowa jest tu systematyczność. Podstawą zdrowej diety jest odnalezienie takiego codziennego sposobu żywienia, który ze względu na odpowiednie zbilansowanie wartości odżywczych nie będzie wymagał podejmowania wielkich zmian. Tak rozumiana dieta przyniesie nie tylko krótkotrwałe, ale również długofalowe i zdecydowanie lepsze efekty.

2. Wprowadzasz wszystkie zmiany na raz

Tworzenie zdrowych nawyków wymaga czasu. Złe przyzwyczajenia, które często pielęgnowaliśmy latami, potrafią przezwyciężyć próby podejmowanych zmian. Im więcej zmian wprowadzimy na raz, tym trudniej będzie stworzyć nowe, zdrowe nawyki. Szybciej się zniechęcimy a motywacja zniknie. Warto zacząć od "małych - wielkich zmian" np. zrezygnowania z jedzenia bardzo przetworzonych produktów albo picia sztucznych napojów gazowanych i zastąpienia ich wodą. Małe zmiany, wprowadzane z dnia na dzień przynoszą najlepsze efekty a zdrowe żywienie staje się dla nas czymś naturalnym a nie narzuconym.

3. Działasz zbyt szybko

Patrz punkt drugi. Organizm potrzebuje czasu, żeby przyzwyczaić się do nowego sposobu odżywiania. Tym bardziej, jeżeli do tej pory Twoja dieta wyglądała kompletnie inaczej. Daj sobie czas, bądź dla siebie wyrozumiały. Nie miej do siebie pretensji, jeżeli będziesz popełniać pomyłki. To naturalne. Zmiana diety jest tak na prawdę zmianą sposobu życia.

4. Nie posiadasz planu

Nawet najlepsze chęci nic nie zmienią, jeżeli nie Twoje działania nie są przemyślane i nie zmierzają do konkretnego celu. Zdrowe żywienie wymaga nie tylko zmian stricte żywieniowych, ale i doskonałej organizacji. Zakup określonych produktów, wybór właściwych przepisów kulinarnych, zorganizowanie czasu na przygotowanie posiłku i wreszcie zaplanowanie godziny na jedzenie - jeżeli chcesz to robić bez planu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że się nie uda. Zdecydowanie się na catering dietetyczny jest z pewnością dużym ułatwieniem, szczególnie dla osób zapracowanych, które nie mają czasu na regularne planowanie i przygotowywanie posiłków.

5. Twoja motywacja nie wypływa z wewnątrz

Chcesz zmiany, ale tak na prawdę jej nie chcesz. Imponuje Ci ktoś z otoczenia, albo ktoś inny wymusza na Tobie zmianę. Jeżeli Twoja motywacja nie będzie wypływać z prawdziwej chęci zmiany, Twojej chęci, prędzej czy później pojawią się trudności, które będzie trudno przezwyciężyć. Zmiana zachowań i nawyków zawsze jest przede wszystkim procesem mentalnym. Przemyśl to, co chcesz osiągnąć i po co. Jeżeli poznasz swoje ukryte motywacje i priorytety, będzie Ci łatwiej i na pewno osiągniesz sukces.



Wpis powstał we współpracy z trenerem personalnym Sebastianem Krawczykiem